• Home
  • Blog
  • Virtueel bezichtigen? Zes opties op een rij!

Virtueel bezichtigen? Zes opties op een rij!

De meeste makelaars gaan met serieuze gegadigden nog steeds graag een woning binnen. Niets leidt tot een betere woonbeleving dan fysiek door een woning wandelen en de sfeer snuiven. Maar met alle beperkingen op dit moment kan je geen kijkdagen meer organiseren. Bovendien beperk je graag het aantal keren dat je de bewoner belast met mensen in het huis. Je wordt dus selectiever met wie je de woning in gaat. Vandaar dat Blinqlab de campagne #kiesvoorvirtueel is gestart.

Met een virtuele bezichtiging maak je contact met de geïnteresseerde én toon je de woning met de aandacht die de woning en de kijker verdienen. Dit alles zonder dat je de woning fysiek samen hoeft te bezoeken..

In deze blog vertellen we je welke mogelijkheden je als makelaar hebt om kijkers virtueel een huis te laten bezichtigen.

1. Virtuele tour van 360 ° foto’s

De virtuele tour is een bekende technologie die al jaren op funda beschikbaar is. De virtuele tour is opgebouwd uit 360° foto’s en zorgt ervoor dat een potentiële koper zelf de woning kan ontdekken. De kijker ‘loopt’ van foto naar foto door de woning. De virtuele tour wordt ook voor losse weergave of voor je eigen website. Door een plattegrond toe te voegen, kan de potentiële koper zich nog beter oriënteren. Aanvullende informatie en zelfs video kan worden getoond via zogenaamde infospots.

360° foto’s en de tour zelf zijn snel en eenvoudig te maken. Daarmee dus relatief goedkoop. Heb je al 360° foto’s van een woning en wil je toch graag een tour op je eigen site? Voorzien van je eigen branding en infospots? Lever ons de beelden en Blinqlab maakt er alsnog een virtuele tour van.

2. Matterport presentatie

Een Matterport presentatie is gebaseerd op 360° scans van de woning. Het grote verschil met de virtuele tour is dat er veel meer opnames worden gemaakt. Hierdoor is het tijdrovender dan het maken van een virtuele tour van 360° foto’s. Net als bij de eerder genoemde virtuele tour kan je infospots toevoegen met diverse opties.

Het model dat door de software wordt gegenereerd heeft een aantal unieke eigenschappen. Bijvoorbeeld de ‘dollhouse view’; er wordt een 3D model gemaakt van de woning. Daarnaast is het mogelijk om plattegronden te bekijken en is er een meetoptie voor eenvoudige maat opnames.

Sinds begin april is het mogelijk om in een Bèta omgeving op funda het Matterport model kosteloos (tot juni) toe te voegen.

De Matterport weergave kan worden gemaakt met een Matterport scanner, of met een 360° camera. De scanner levert scherpere beelden, maar het scanproces neemt aanzienlijk langer in beslag (en is ook duurder) dan met de 360° camera. Hou in beide gevallen rekening met de hosting kosten van Matterport.

3.Virtuele tour op basis van 360° visualisaties

Hoe krijgt een kijker een optimale woonbeleving als een pand leegstaat of gedateerd is? Of hoe laat je het verschil zien met die keuken doorgebroken of die aanbouw die mogelijk is? Met een virtuele tour van visualisaties maak je dat alles bij bestaande bouw zichtbaar. Op basis van een plattegrond of schets wordt letterlijk een toekomstbeeld gecreëerd. De losse 360° visualisaties zetten we aan elkaar tot een tour. Dit gebeurt op dezelfde manier als met 360° foto’s.

Bij nieuwbouw is een tour op basis van 360° foto’s of een Matterport presentatie niet mogelijk. Dan biedt een virtuele tour van 360° visualisaties wél de mogelijkheid om met een geïnteresseerde in de woning rond te lopen. Nog voordat er een schop in de grond is gezet. Daarmee dus een waardevolle aanvulling op een reguliere prospectus met impressies en plattegronden.

4.Walkthrough video

Video content wordt steeds belangrijker. Ook funda heeft video nu een prominente positie gegeven in de woningpresentatie. Met een Walkthrough video wordt de woning getoond alsof je er zelf doorheen loopt. De optie bestaat om een plattegrond toe te voegen waarbij een meebewegende stip toont waar je je in de woning bevindt. Het voordeel is dat video laagdrempelig is om te maken, een prominente positie krijgt op funda en door iedereen begrepen wordt. Het nadeel is dat de kijker niet zelf het tempo kan bepalen of de standpunten kan kiezen. Iets dat wel kan met de virtuele tours.

5.Live events op locatie – Facebook Live

We zien een toename in live events op locatie opgenomen door de makelaar. Bijvoorbeeld via Facebook Live. Het grote voordeel is dat je met één event meerdere kijkers tegelijk kan rondleiden. Interactie met de kijkers kan via een livechat functie waar mensen vragen kunnen stellen. Bovendien kan je bij sommige applicaties de video opnemen en zo ook achteraf beschikbaar maken.

Een nadeel van Facebook Live is dat meekijken anoniem kan en dus ook niet échte interactie met jou stimuleert. Kijkers kunnen bovendien een drempel ervaren om vragen te stellen omdat ze weten dat andere (onbekende) gegadigden meekijken. Maar het is een goede mogelijkheid om het huis én jezelf als makelaar te profileren op sociale media. Facebook Live is dus vooral geschikt om leads te genereren maar zal vaak alsnog gevolgd moeten worden door een (virtuele) bezichtiging.

TIP: Neem je video achteraf via een ‘screen capture’ op en plaats de rondleiding op funda!

6.Live Events vanaf je bureau – Videobellen

Leidt je liever één op één rond of wil je bij groepen weten wie er aanwezig is? Dan is videobellen via programma’s als Zoom en Whereby, maar ook Skype en Microsoft Teams een goed alternatief. Je weet altijd met wie je in gesprek bent en kan deze mensen ook zien. Let er op dat niet alle programma’s deelnemers voor elkaar verborgen kunnen houden. Vaak bestaat de optie om de sessie op te nemen. Delen via social media is dan niet mogelijk tenzij je achteraf een screen capture zou maken.

Door je beeldscherm te delen, hoef je niet de woning in om deze te tonen. Je laat de kijkers vanaf je bureau middels de virtuele tour of de matterport presentatie de woning bezichtigen. Daarbij maak je de keuze of je de regie behoudt over de bezichtiging of uit deze handen geeft en de kijker de route laat bepalen. In beide gevallen is interactie mogelijk en kan je door middel van audio én chat vragen beantwoorden.

En wat is de rol van VR met virtueel bezichtigen?

Virtual reality (VR) is een simulatie van een omgeving die met behulp van een volledig omsloten VR bril wordt getoond. Zo krijg je niet alleen een eerste indruk maar ervaar je in 3D hoe het nog echter aanvoelt. Zowel de virtuele tours als de Matterport presentatie zijn standaard zonder extra kosten op deze manier te bekijken. Natuurlijk heb je een VR bril nodig. Die zijn er van karton (om uit te delen) tot veel geavanceerder (voor een bezichtiging vanaf kantoor).

Hoewel de eerste volledig virtuele aankopen een feit zijn, vervangt een virtuele rondleiding in de meeste gevallen de fysieke bezichtiging niet. Een virtuele rondleiding zorgt wel voor interactie, beleving en emotionele betrokkenheid en dient vooral als een veilige eerste selectie van geïnteresseerden. Er is niet maar één goede oplossing voor een woningpresentatie. De juiste combinatie van mediaproducten bepaalt hoe je je doelgroep interesseert en het verkoopproces effectief én veilig laat verlopen.

Op dit moment hebben wij meerdere aanbiedingen voor virtuele oplossingen #kiesvoorvirtueel. Bekijk de actiepagina  voor meer informatie. http://blinqlab.nl/virtueel/  

Abonneer je op onze nieuwsbrieven.

Vul je e-mailadres in en laat je inspireren

© 2020 BLINQLAB | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN.